Systemfeil på bekymringsmeldinger

Det er oppdaget en systemfeil i barneverntjenestens saksbehandlingsprogram som har medført at flere bekymringsmeldinger ikke er kommet frem.

1 feilet bekymringsmelding

Narvik og Evenes kommune har felles barneverntjeneste. Narvik kommune opplyser på sin hjemmeside at systemfeilen i Visma Familia også befører vår tjeneste. Leverandøren har kommet med oppdateringer, og det jobbes med å rette opp feilen. Frem til feilen er rettet vil Narvik kommune ivareta bekymringsmeldinger manuelt.

Svakheten i systemet har ført til en risiko for at bekymringsmeldinger meldt via Nasjonal portal for bekymringsmeldinger ikke har blitt registrert i fagsystemet lokalt.

Bekymringsmeldinger kan sendes av hvem som helst, og alle bekymringsmeldinger vurderes av barnevernet.

Narvik kommune har oppdaget en tapt bekymringsmelding, fra 19. oktober 2022. Denne meldingen lar seg ikke gjenskape, da de kun lagres i KS systemer i 14 dager. Vi kjenner ikke til verken avsender eller innhold i bekymringsmeldingen.

Vår oppfordring

– Vi vil på det sterkeste oppfordre den eller de som har sendt bekymringsmeldingen den 19. oktober 2022 om å ta kontakt med oss i barnevernet, enten med å sende en ny bekymringsmelding eller ta direkte kontakt med oss i barnevernet, sier Morten Borgen.

– Det er svært alvorlig at det har blitt sendt en bekymringsmelding vi ikke har vurdert. Slik skal det ikke være, sier Morten Borgen.