Bålforbud

Mellom 15. april - 15. september er det generelt bålforbud i Norge. Da er det normalt ikke tillatt å tenne bål, engangsgriller, bålpanner og annen åpen ild, i skog og utmark uten tillatelse fra kommunen.

Bilde av et bål med teksten bålforbud fra 15.april til 15.september.  - Klikk for stort bilde

I tidsrommet til det generelle bålforbudet er det likevel tillatt å gjøre opp ild/tenne bål der det åpenbart ikke kan begynne å brenne. Med dette menes for eksempel at det ligger snø på bakken, eller at det har vært mye nedbør over lang tid. Det er viktig å huske på at gnister kan fly langt, og at selv om det er vått og fuktig der man tenner bål, kan det være svært tørt i nærheten.

Bruk godkjente bål- og grillplasser

Mange kommuner tilrettelegger for bålbrenning ved å etablere godkjente bål- og grillplasser. Det er normalt tillatt å bruke disse hele året, og vi anbefaler å bruke disse der det finnes.

Grilling i egen hage

Du har lov til å grille eller bruke bålpanne på steder som ligger langt unna skog og utmark, så lenge du mener det er trygt. Dette kan for eksempel være:

• I din egen hage
  • Friområdene til borettslag og sameier
  • Åpne strandsoner som ikke er i nærheten av skog eller annen vegetasjon
  • Friluftsområder nær bebyggelse

Du er selv ansvarlig

Ved bålbrenning, grilling med engangsgrill og lignende er det du selv som må vurdere faren ved å tenne ild. Det er alltid den som antenner ilden, som er ansvarlig for at det er trygt og at det er slokket før man forlater stedet. Kravet om aktsomhet gjelder hele året, også utenom bålforbudet.

Er du usikker på om du kan tenne opp ild, bør du heller la være. Kontakt brannvesenet om du er usikker.