Styrker samarbeidet om brannberedskap

Evenes flystasjon har inngått avtale med Evenes kommune om en styrket brannberedskap for flystasjonen.

Samarbeidsavtalen om forsterket brannberedskap ble inngått med hele formannskapet i Evenes til stede. Fra venstre NN. NN osv osv   - Klikk for stort bildeSamarbeidsavtalen om forsterket brannberedskap ble inngått med hele formannskapet i Evenes til stede. Fra venstre: Jan Inge Yttervik, Knut Wingstad, Jardar Jensen, Børge Bjørsvik, Skjalg Hamnes og Bjørn Tore Sørensen. Foran fra venstre: Hans Martin Steiro og Terje Bartholsen. Stein-Even Fjellaksel

Etableringen av Flystasjonen har medført at det kommunale brannvesenet i Evenes får et større ansvar enn før.  Mens Avinor har et betydelig brannvern med ansvaret for brannberedskap på selve rullebanen og andre flyoperative flater, så har kommunen ansvaret for å håndtere brann i bygninger både på flystasjonen og på flyplassen ellers, på samme måte som i resten av kommunen.

“Evenes har et godt og velfungerende brannvesen, men med Forsvarets oppbygging kom det nye behov til brannberedskapen. Mange både jobber og bor og sover på basen og i tillegg har Forsvaret både fjellanlegg og håndterer store mengder drivstoff og ammunisjon. Disse utfordringene har vi nå funnet gode løsninger på fram til en permanent brannstasjon kan stå ferdig”, sier ordfører Terje Bartholsen.

Oppbemanning

Avtalen mellom Forsvaret og kommunen betyr at Forsvaret legger nærmere tre millioner kroner på bordet for at kommunen kan styrke vaktordningen, øve mer og tilsette brannsjef og varabrannsjef i fulle stillinger. I tillegg skal Avinor gi viktige bidrag hvis brannalarmen går inne på stasjonen.

“Dette er starten på en vesentlig styrking av brannberedskapen inne på flystasjonen som også vil komme kommunen og det sivile samfunnet forøvrig, til gode. Det samspillet vi får til på Evenes med Forsvaret, kommunen og Avinor er et godt eksempel på hvordan staten kan samarbeide å oppnå synergier der ressursene hver for seg er små, sier sjefen på Evenes flystasjon”, oberst Hans Martin Steiro.

Den avtalen som nå er inngått skal være midlertidig fram til det kan etableres en permanent brannstasjonsløsning som dekker alle behov for brannberedskap.