Rydder fineste tomta i Evenes

Evenes kommune har inngått kontrakt med Norsk saneringsservice AS om å rive og rydde den gamle skoletomta i Bogen.

Rydder skoletomta i Bogen. Fra venstre: Anleggsleder Kristoffer Ramsvik fra Norsk Saneringsservice, prosjektleder Evenes kommune Ruben Dahlberg og ordfører Evenes Terje Bartholsen. Unn Kristin Laberg Arbeidet skal være fullført i løpet av høsten, og består både i riving, sortering og miljøsanering av de gamle byggene.

- Vi har gjennomført en konkurranse om rivingsprosjektet og fikk det beste tilbudet fra Norsk saneringsservice AS. Vi ser fram til samarbeidet med dem ut over høsten. Kommunen har et godt samarbeid med HRP AS i oppfølging av arbeidet, sier prosjektleder Ruben Dahlberg  i Evenes kommune.

Kontrakten har en verdi på 1,2 million kroner inkludert mva.

- Vårt firma har lang erfaring med denne type oppdrag. Vi er glad for å vinne konkurransen og er utålmodig etter å komme i gang. Vi tar gjerne flere slike oppdrag, både små og store, sier Kristoffer Ramsvik fra Norsk Saneringsservice.

Den gamle skoletomta har flott utsikt over Ofotfjorden. Skjomfjellet og Rånkeipen ses i horisonten. Unn Kristin Laberg Den gamle skolen på Bergviknes ble nedlagt for snart ti år siden, og det er knyttet stor interesse til hva som skal skje med tomta.

- Dette har vært et høyt prioritert prosjekt i lang tid. Det er kanskje den fineste tomta i Evenes og rivingen er et ledd i arbeidet med å skape nytt liv her. Neste steg blir å omregulere. Det kan for eksempel bli et nytt flott boligområde. Men det kan også bli noe annet. Det som i alle fall er sikkert er at vi skal sette av plass for ny fremtidig barnehage i Bogen her på Bergviknes, sier ordfører Terje Bartholsen.

Reguleringsarbeidet vil trolig fullføres i løpet av neste år.

Bogen skole fra 1954 rives. Unn Kristin Laberg