Regionale kulturmidler Bodø2024 er delt ut

Bodø2024 lyste tidligere i år ut midler til lokale prosjekter og aktiviteter, som en del av programarbeidet til kulturhovedstadsprosjektet. I Ofoten har bl.a. SommerBogens familieshow, Mørketidskonsert og tornesamisk korsamarbeid fått tilskudd.

Vi annonserte tilskuddsmuligheten på vår nettside, facebook, EvenesNytt og ved mail til lag og foreninger. Bogen Vel har fått tilsagn om tilsammen kr. 70 000 til SommerBogens familieshow og Mørketidskonsert.  Várdobáiki sitt kor, Várdobiegga, har fått kr. 40 000 til tornesamisk korsamarbeid.

De lokale midlene er fordelt til alle regionene i Nordland, og søknadene har blitt behandlet i samarbeid med Bodø2024s lokale råd som kjenner det lokale kulturlivet best. Se oversikt over tildelingen i Ofoten her.

Programsjef i Bodø2024, Henrik Sand Dagfinrud, uttaler:

- Det gleder oss veldig å se hvor mange søknader som er kommet inn i hele fylket. Dette lover godt for kulturhovedstadsåret. Det er mye spennende som skjer i region og vi ser frem til å se flere nordlandsprosjekter i vårt program for 2024.

Det kom totalt inn 386 søknader, hvorav 103 har får tildelt midler. Potten var på 3 millioner.

Støtten fra Bodø2024 gis i samarbeid med Sparebank1 Nord-Norge Samfunnsløftet.

Vi ønsker Bogen Vel og Várdobiegga lykke til med prosjektene!