Panoramaboliger i Bogen

Arbeidet er i gang med 12 nye tjenesteboliger for Forsvaret i Bogen i Evenes. Alle 12 får utsikt over Ofotfjorden.

Folk i Husan AS er i full gang med grunnarbeidene for 12 små eneboliger til Forsvarets ansatte på Evenes flystasjon. Grunnentreprenøren Fagerhaug Maskin jobber med rydding, sprengning og vei, vann og annen infrastruktur.

- Vi er opptatt av å levere raskt og effektivt til Forsvarets behov, og her skal det bli innflytting i 12 flotte hus allerede til sommeren. Samtidig bygger vi fire slike også i Evenesmark, sier daglig leder Rino Santocono  i Folk i Husan AS.

Garanti

Kommunen er veldig fornøyd med at prosjektet er i gang. Det hadde en krevende start. Forsvarsbygg kunne i første omgang bare love en leieavtale for to år på byggene. Da gikk et enstemmig kommunestyre inn og garanterte for hele prosjektet for å sikre at boligene ble realisert.

- Vi er veldig glad for å se maskinene i sving, og Forsvarets folk får her den beste utsikten i hele Evenes-regionen, med sol fra morgen til kveld og panorama 70 høydemeter over Ofotfjorden. Vi har jobbet intensivt så lenge jeg har vært ordfører med å få byggestart på de første husene i Kleiva. Det er et boligfelt vi har store forventninger til. Det er fortsatt masse plass her. Dette prosjektet er et resultat av godt samarbeid i mange ledd og et kommunestyre som er villig til å satse når det trengs. Boligbygging og tilflytting er svært viktig for kommunen, sier ordfører Terje Bartholsen.

Tilflytting

Forsvaret venter at det blir rift om de nye husene som vil gi beboerne 83 kvadratmeter å boltre seg på med tre soverom og to bad pluss carport med lader for elbilen.

- Dette er et helt nytt og moderne konsept som særlig unge folk synes ser kult ut. Det kommer mer enn hundre nye tilsatte på Flystasjonen i løpet av sommeren når Evenes overtar ansvaret for maritim overvåking. Da er det viktig at vi har gode boliger klare. Jeg vil berømme alle parter her for å levere på rekordtid, sier stabssjef Kristian Holand fra 133 Luftving på Evenes flystasjon.

Klart for 12 nye hus for Evenes flystasjon i Bogen i Evenes: Fra venstre: Sjef Baseskvadron Trond Viggo Opdal, ordfører Terje Bartholsen, daglig leder Folk i Husan AS, Rino Santocono, daglig leder Fagerhaug Maskin AS, Simon Pedersen, sjefssersjant John Ivar Aronsen og stabssjef 133 Luftving Kristian Holand. - Klikk for stort bildeKlart for 12 nye hus for Evenes flystasjon i Bogen i Evenes: Fra venstre: Sjef Baseskvadron Trond Viggo Opdal, ordfører Terje Bartholsen, daglig leder Folk i Husan AS, Rino Santocono, daglig leder Fagerhaug Maskin AS, Simon Pedersen, sjefssersjant John Ivar Aronsen og stabssjef 133 Luftving Kristian Holand. Evenes kommune