Lansering av kulturminneplanen under Historiedag på Berg gård

Da trykkeriet rekker å trykke ferdig kulturminneplanen til lørdag 1. juli og Historiedag på Berg gård, så rigger vi en pult der og lanserer og selger kulturminneplanen. Den har vært etterspurt av mange og endelig kan man kjøpe denne!

Viggo Berg, kultur- og folkehelsekoordinator Unn Kristin Laberg og Randi Berg. - Klikk for stort bildeViggo Berg, kultur- og folkehelsekoordinator Unn Kristin Laberg og Randi Berg. Laila Benjaminsen

Lansering kulturminneplan

Siden begynnelsen av 2000-tallet har frivilligheten og ildsjeler gjort en formidabel innsats med rydding, merking og skilting av turstier i friluftslivskommunen Evenes, tilsammen over 150 km med turløyper og over 30 turmål. Nå etterspørres det info om kulturminner man ser underveis eller ligger i turområdene. Det er stor interesse for kulturminner og lokalhistorie i Evenes. Derfor vokste det fram et sterkt ønske å ha en plan for forvaltning av kommunens kulturminner og en oversikt over kulturminnene.

Oppstart av arbeidet med temaplan for kulturminner i Evenes kommune ble vedtatt i kommunestyre i oktober 2018. Vinteren 2019 inngikk kommunen et samarbeid med Riksantikvaren og fikk tilsagn om kr. 100 000 til kulturminneplan. Prosjektleder Lise Brekmoe ble ansatt rett før jul 2019. I mellomtida har det vært Corona men i mai 2022 ble planen vedtatt. I disse dager er kulturminneplanen inne til trykking hos Chili og lørdag 1. juli lanseres planen på hele 124 sider – rikt illustrert med bilder, kartutsnitt m.m. Dette skjer i forbindelse med Historiedag på Berg gård. Her blir det mulighet å kjøpe den innholdsrike planen for kr. 200 og betale med VIPPS.

- Vi håper at den kan være et godt utgangspunkt for målrettet arbeid med kommunens kulturminner og at kulturminnene får en synligere plass i kommunen. Vi håper planen fremmer en felles forståelse av den iboende verdien som kulturminnene og kulturmiljøene besitter og at vi tar bedre vare på disse, forteller kultur- og folkehelsekoordinator Unn Kristin Laberg

Historiedag på Berg Gård

Berg gård ligger 600 m nord for Evenes kirke og har en svær stor samling gjenstander fra ulike tidspoker og under mange forskjellige tema. Lørdag 1. juli inviteres man til å være med på en guidet omvisning blant gjenstandene - En unik mulighet å få et innblikk i vår lokalhistorie og hvordan gamle redskaper m.m. ble brukt til ulike formål. For barn og andre dyreinteresserte så tipser vi om at man også får se en samling utstoppede dyr og fugler. Guide: Viggo Berg m.fl.

Evenes kirkeforening holder kafé ute på gården. På kafeen kan det betales med Vipps og kontanter.