Jubler for statlig tilskudd til frivilligsentral

Vår frivilligsentral får 423 000 kr i tilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

Daglig leder Laila Benjaminsen på Evenes frivilligsentral og ordfører Terje Bartholsen gleder seg over 423 000 kroner fra regjeringen til frivilligsentralen. - Klikk for stort bildeDaglig leder Laila Benjaminsen på Evenes frivilligsentral og ordfører Terje Bartholsen gleder seg over 423 000 kroner fra regjeringen til frivilligsentralen. Evenes kommune

Ordfører Terje Bartholsen (AP) og leder for frivilligsentralen Laila Benjaminsen jubler.

Den nye frivilligsentralen i Evenes har etter tre måneders drift blitt et viktig og sentralt møtepunkt for både unge og eldre i kommunen. Nå sikrer regjeringen driften av sentralen med en bevilgning på 423 000 kroner. Evenes er en av 11 nye frivilligsentraler i landet som kommer inn på ordningen.

Gledens dag

- Dette er en gledens dag. Disse pengene er en forutsetning for å kunne drive frivilligsentralen i Evenes på lik linje med andre kommuner. Denne beskjeden er derfor en marsjordre til kommunen om å kjøre på videre med arbeidet. Det skal vi gjøre, lover ordfører Terje Bartholsen (AP).

Arbeidet med frivilligsentral i Evenes har vært forberedt en god stund, men startet for alvor da daglig leder Laila Benjaminsen tiltrådte i jobben for tre måneder siden. Siden da har aktiviteten økt.  Det er etablert møteplasser for ungdom og eldre, kafe på dagtid og småbarnstreff. Hver fredag er det aktivitetskafe.

- Vi har en fantastisk gjeng frivillige i Evenes som står på for andre både tidlig og sent. Nå skal vi gi enda mer gass utover året, lover Benjaminsen.

Viktige møteplasser

Stortingsrepresentant Mona Nilsen sier dette er en viktig satsing fra Stortinget og regjeringen

- Frivilligheten gir møteplasser, engasjement, utvikling og muligheten til å tilhøre et fellesskap. Den skaper gode lokalsamfunn landet over, og fyller en rolle hverken markedet eller det offentlige kan fylle. Dette er en viktig og gledelig sak for regjeringen. Vi har nå fått på plass en ny og bedre ordning, som sørger for en økonomisk forutsigbarhet for frivilligsentralene. Alle frivillighetssentralene får samme beløp, og i år er totalsummen drøyt 218 millioner. Vi har både økt antall sentraler og totalbeløp. Det er derfor svært gledelig at vi nå kan gratulere Evenes med ny frivilligsentral, og finansiering, sier stortingspolitiker Mona Nilsen (Ap)