Flyplasskrysset inn i nasjonal transportplan

Samferdselsminister Jon Ivar Nygård kom til Evenes 5. mars og kunngjorde at E-10 Flyplasskrysset i Evenes skal bygges.

Terje Bartholsen, Jon Ivar Nygård, Mona Nilsen og Torill Larsen - Klikk for stort bildeOrdfører Terje Bartholsen, Samferdselsminister Jon Ivar Nygård, Mona Nilsen (Leder Nordland AP) og Torill Larsen (Leder Evenes AP).

Prosjektet kommer inn i den aller første delen av nasjonal transportplan som legges fram for Stortinget senere i mars.

Trafikksikkerheten i dette sterkt trafikkerte vegkrysset er kritisk, det er fotgjengere som daglig tar stor risiko underveis mellom næringsområdet på den ene siden av E10 og Flystasjonen og flyplassen på den andre siden av europaveien.

-Dette er en gledens dag. Vi har fra kommunens side jobbet mye for å få dette til. Løftet fra Samferdselsministeren betyr enormt mye for en stor region. I tillegg til trafikksikkerheten er dette avgjørende for en stor næringsutvikling som har vært hindret av manglende sikkerhet, sier ordfører Terje Bartholsen i en komentar.

Det er fortsatt usikkert nøyaktig når arbeidet med krysset kan starte. Ordføreren håper Statens vegvesen begynner arbeidet med prosjekteringen allerede i år slik at byggestart kan bli allerede i neste år.