Kontroll av tobakksalgAlle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift. Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater. Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet. Kontroll av tobakkssalg Kommunen kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer til forbruker. Vi ser blant annet etter at: opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år det ikke reklameres for tobakksvarer tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort varene er kjøpt fra en registrert grossist salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket Brudd på tobakkskadelovgivningen Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner: retting av det ulovlige forholdet salgsforbud i en periode tvangsmulkt Tilsynsavgift Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 4800 kroner i året. Tilsynsavgiften for midlertidig salgssteder er 1200 kroner i året Aktuell lover og regler Regler for salg av tobakksvarer Tobakksskadeloven Tobakksalgsforskriften Publisert 01.03.2022 20.43 Sist endret 06.05.2022 21.05