sprsml

Logg inn

Logg inn til din konto

Brukernavn *
Passord *
Husk meg

Kickstart på det nye året

Skrevet av Stine Fedreheim . i kategorien Nyheter

mat3Slik kan du få hjelp til bedre helse, mer overskudd og bedre trivsel - og unngå slankefellene!

Visste du at vektreduksjon på 5-15 % kan redusere fastende blodsukker på 5-25 %, langtidsblodsukker på 10-20 % og blodtrykket med 10-20 %?

Kommuneoverlegen Barbro Hætta har etter gjennomføring av en helsekartlegging i kommunene Evenes, Tjeldsund og Skånland (ETS), sett behovet for å tilrettelegge for at befolkningen kan få et tilbud lokalt om hjelp til vektreduksjon og endring av levevaner. Hun tok derfor kontakt med Grete Roede som følger myndighetenes anbefalinger for kosthold og fysisk aktivitet.  Kurslederne i Harstad, begge med lokal tilknytning også til ETS, sa straks ja til å starte Roede-kurs på Frivillighetssentralen.

 " For lite mat, for ‘mye’ trening, for mange flytende kalorier, for få måltider, for kjedelig mat eller for store endringer i kostholdet - og for lite ros til deg selv - er noen av de vanligste tabbene våre når vi ønsker å gå ned i vekt", forklarer kurslederne i Grete Roede AS, Evy Ytterstad Markussen og Wenche Fredly.

Wenche og Evy starter Roede-kurs på Frivillighetssentralen i Evenskjer:
 - mandag 23. januar kl 11.00 og   
-  torsdag 26.januar kl 17.30

D
et er åpent informasjonsmøte samme sted og tid uken før, dvs hhv 16. 1 kl 11.00 og 19.1. kl 17.30

Kom og få en gratis smakebit på et Roede-kurs og se om dette kan være noe for deg, sier damene.

Er du en av dem som har et mål om å bli litt sunnere og lettere i år? Evy og Wenche deler her noen tips for en god start på det nye året – og hjelpe deg å unngå de vanligste fellene! Men først – den aller største fellen, det er å tro at man klarer det alene. 96% av våre deltakere sier at Roede-kurs var viktig for å kunne endre vaner og gå ned i vekt. Det er rett og slett lettere sammen. Så grip muligheten kommuneoverlegen nå tilrettelegger for, sier Wenche og Evy.  Om du ønsker å gå ned 5, 15 eller 45 kilo,  Roede-kurset er like relevant for deg.

For utålmodig. Det finnes ingen quick-fix som varer 
- Kjappe slankekurer som gir varig vektreduksjon finnes dessverre ikke. Mange setter seg for høye mål og er altfor utålmodige når det gjelder å se resultater. Sett realistiske mål, da går det ikke utover mestringsfølelsen.

Spiser for lite mat
- Går man for hardt ut og reduserer energiinntaket for mye, vil kroppen skru ned forbrenningen etter kort tid. Da blir det vanskeligere å gå ned i vekt. Spill heller på lag med kroppen og reduser energiinntaket bare litt, og heller ta tiden til hjelp.

Trener for mye. 
- Det har lite for seg å «bråstarte» med trening på denne måten. Kroppen trenger også 
hvile. En annen ting er at man høyst sannsynlig ikke makter å opprettholde en slik treningsmengde. Derfor er det bedre å starte litt forsiktig og heller øke treningsmengden etter hvert. Husk også at mat er kilo, trening er gram i vektreduksjon.

Glemmer at drikke også er kalorier
- Flytende kalorier metter som regel dårligere enn kalorier fra mat, så begrens inntaket av kaloriholdige drikker. Særlig sukkerholdige drikker som brus og juice samt alkohol har svært mye energi. Tre halvlitere med øl inneholder faktisk like mange kalorier som en hel middag!

Hopper over måltider
- Mange hopper over måltider for å spare kalorier. Særlig frokosten er lett å hoppe over om man ikke er sulten om morgenen. Men det er faktisk ikke så lurt. Regelmessige måltider gjør at man ikke går og småspiser gjennom dagen. Dette vil også holder forbrenningen i gang, blodsukkeret holdes mer stabilt, søtsuget blir mindre og man unngår å «sprekke».

Kutter ut noen matvaregrupper
- Kutter man ut hele matvaregrupper er det en risiko for at man går glipp av visse næringsstoffer. Dette er et helt unødvendig grep for å gå ned i vekt. Spis heller litt av alt, men ikke for mye av det meste. Dessuten: Blir maten for ensformig og kjedelig er det vanskeligere å lykkes.

For dårlig motivert
- Vektreduksjon bør ikke handle om en diett – men om en varig livsstilsendring. Mange har ikke helt tatt inn over seg hva dette krever. Om man vil ned i vekt, må man virkelig ønske det.

Glemmer å belønne seg selv 
- Det er vanskelig å fullføre en livsstilsendring om man ikke gir deg selv en liten klapp på skulderen fra tid til annen. Men ikke bruk mat som belønning, men finn noe annet. Da holdes motivasjonen oppe!

Blir besatt av antall kilo 
- Det handler ikke bare om å gå ned flest mulig kilo. Tenk at målet også kan være økt trivsel, velvære, det å kunne gå opp en bakke uten problemer, mer energi og overskudd, bedre humør, redusert risiko for livsstilssykdommer og så videre.  5-10% reduksjon i vekt gir store helsegevinster.

Å holde vekten
- Den virkelige utfordringen kommer likevel når vekten skal holdes, etter man har nådd vektmålet. Man er ikke i mål selv om målvekten er nådd. På et Roede-kurs får man og motivasjon som gjør det lettere å holde vekten.

Wenche og Evy håper å se riktig mange både på informasjonsmøte og kurs, og ønsker alle velkommen!