sprsml

Logg inn

Logg inn til din konto

Brukernavn *
Passord *
Husk meg

Digital postkasse for deg

Skrevet av Per-Kaare Holdal . i kategorien Nyheter

Bilderesultat for digital mailInformasjon

  • Innbyggere vil motta digital post fra Evenes kommune i sin digitale postboks
  • Digital post er gratis å bruke, det er miljøvennlig og alle viktige brev er samlet ett sted.
  • Hvis du allerede har opprettet en digital postkasse trenger du ikke å foreta deg noe.
  • Næringsliv vil også i neste fase motta digital post fra Evenes kommune på www.altinn.no.

Evenes kommune oppgraderer våre system i slutten av måneden og vil sende brev og vedtak til deg som innbygger til din digitale postkasse i løpet av

november måned. Staten har inngått avtale med Digipost og eBoks som digital postkasse for innbyggerne. Fra høsten 2016 etablerer kommunen muligheten til å velge en av disse løsningene dersom man ønsker posten sendt til en sikker digital postkasse.

Evenes kommune støtter idag digiposteBoks og altinn.   

  • Digital postkasse er der du får post elektronisk. Tjenesten kan brukes på flere plattformer - dvs. PC, nettbrett eller mobil. 
  • Altinn er en tjeneste der alle får sin selvangivelse elektronisk. Her er også en meldingsboks/postkasse som kan brukes for å sende digital post. Altinn har stor suksess i forhold til elektroniske tjenester for næringslivet. Du kan lese mer om Altinn ved å følge linken under:
    Lenke til Altinn

Digital post til virksomheter

Vi tilbyr også næringslivet postforsendelse til Altinn. Her kan ikke vanlig digital postkasse benyttes. For virksomheter som skal motta digital post fra Lyngdal kommune i Altinn, må bedriften få delegert roller og rettigheter for å åpne posten elektronisk. Trykk på lenken under for veiledning:

Lenke til veiledning mottak av digital post for virksomheter (.pdf)

Vil du fortsatt motta post på papir?

Hvis du ikke har en digital postkasse fra før av, får du brev på papir som før.

Har du allerede en digital postkasse, men ønsker å reservere deg mot kommunikasjon på nett, kan du gjøre det ved å ringe gratis på 800 30 300 eller via lenken under:

Reserver meg mot digital post

Endre kontaktinformasjon

Du får varsel på SMS eller e-post når du mottar brev i din digitale postkasse. Du kan endre kontaktinformasjonen (SMS og e-post) i din digitale postkasse eller via lenken under:

Endre din kontaktinformasjon

Hvorfor trenger jeg digital post når jeg har e-post?

Det offentlige kan ikke sende sensitiv informasjon, som for eksempel helseopplysninger, på e-post. Manglende kryptering i e-postløsninger gjør dette til en usikker kanal. Digital post er kryptert og er derfor en sikker kanal som nå innføres i alle landets kommuner.

Hva skjer med digitale brev?

Når du velger å opprette en digital postkasse, vil kommunen velge å sende posten til deg dit. Vi sender ikke pasientinformasjon gjennom digital postkasse. Når Lyngdal kommune sender post til deg i den digitale postkassen, vil du få varsel på e-post eller sms om at du har mottatt post fra oss. Selve brevet må hentes ved pålogging til din digitale postkasse. Løsningene er gratis og flere private aktører benytter denne forsendelsesmåten som er et system.

Dersom du velger å ikke opprette en digipostkasse, så forsøker vi å sende posten til din Altinn postkasse. Det er samme plass som du henter din selvangivelse. På samme måte som du får varsel om at skatteoppgjøret er kommet, får du varsel om at du har mottatt post fra Lyngdal kommune. Her kan du velge varsel på sms eller e-post, eller begge deler.

Hvis brevet ikke blir åpnet i Altinn innen to dager (48 timer) vil du automatisk få det tilsendt på papir.

Hva gjør du?

Dersom du velger en digital postkasse, oppfatter vi i kommunen at du har tatt et aktivt valg om å være en e-aktør og ønsker posten digitalt. Til alle andre forsøker vi å sende det digitalt, og da søker systemet automatisk etter om du har meldingsboks i Altinn. De aller fleste har denne i dag fordi de mottar selvangivelsen sin der.

Dersom posten ikke blir hentet i Altinn, så kommer den på papir fra kommunen. Det betyr at du ikke trenger å gjøre noen ting for at posten skal havne i din digitale postkasse utenom å opprette en digipostkasse dersom du ønsker den løsningen. Mangler du varsling på sms eller epost i Altinn så må du endre innstillingene dine der.

Utskrift av digital post

Kommunen tilbyr ikke å ta utskrift av post som er sendt til din digitale postkasse eller åpnet post i altinn. Vi anser da at det er tatt et aktivt valg om å være e-aktør. Eventuell papirutskrift må tas ut privat.

Hvordan opprette digital postkasse?

Via lenkene nedenfor finner du veiledning til hvordan du oppretter digital postkasse, og mer informasjon om digital postforsendelse:

Lenke til veiledning digital postkasse

Lenke til artikkel: Kommunikasjon på nett som en hovedregel

Lenke til norge.no

Relatert informasjon

lik-oss-p-facebook